Mekkora a rizikó, ha a mellimplantátum mellett döntök?

2017-03-20

Kedves Pataki doktor ! Az Amerikai Gyógyszerügyi Hivatal írását idézte az Index "Rákot okozhat a mellimplantátum" címmel. Mi a véleménye erről? 10-11 millióból 9 halálesetet írnak az ALCL számlájára ! Ez mennyire fokozott rizikó ? Mekkora a rizikó, ha a mellimplantátum mellett döntök ? Köszönettel, Eszter

A szakma nagyon örül annak, hogy az Amerikai Gyógyszerügyi Hivatal kimutatta, hogy az ALCL extrém módon ritka betegség és annak is, hogy ez Magyarországon még nem fordult elő.

Az cikket tegnap én is olvastam, nem kellően írja le a valóságot és már a címe is szenzációkeltő, laikusok számára félreértelmezhető. Több év óta számos média kérdezte véleményem az ügyről, ezek a honlapon és a beleegyező nyilatkozatainkban is megtalalhatóak. Nagyjából hatvan éve folyamatosan reppennek fel hírek az implantátumok rákkeltő hatásaival kapcsolatban, ezeket rendre elvetik, szerencsere az orvosi szilikonnal kapcsolatban nem merül fel ezután sem komoly szakmai kétely.  ( http://edition.cnn.com/2017/03/22/health/breast-implant-cancer-deaths-fd… )

Az FDA (Amerikai gyógyszerügyi Hivatal)  vizsgálat lezárultára régóta vár a szakma. Jómagam januárban Olaszorszagban vitattam meg egy fórum vezetőjeként a témát.

A FDA vizsgálat eredményének örül a szakma, mivel most már sokadik vizsgálátból derül ki, hogy az ALCL- nevű immunrendszer betegség (mely nem mellrák és sávos hártyák környékén kialakulhat implantátummal nem rendelkezőkben is) rendkívül ritka, 1 millió implantátummal élő embernél egynél vezet halálhoz Amerikában. Európában még kevesebb betegség fordul elő. Ez statisztikailag olyannyira elenyesző, hogy nem tudunk hazai esetről. A vizsgalatok szakmailag megnyugtatóak, rendkívül kicsiny, minimálisan fokozott rizikót jelent az implantátum (például csipőprotézis is) jelenléte, de további vizsgalatok folynak annak bizonyítására, hogy az implantátum behelyezésének körülményei (például bakteriális fertőzés lehetősége, nem szövetkímélő technika) milyen módon (szerintem meghatározó módon) járul hozza a betegség kialakulásához.

A probléma nem az ACLC a nők számára. Sajnos például a mellrák spontán (implantátum nélkül, vagy azzal- itt számos vizsgálat igazolta, hogy nincs összefüggés) tíz nőből egy nőt érint.

Azaz mindig is gyakori betégség volt, de az implantátum nem fokozza a mellrák rizikóját.

A gyakoriság ellenére kevés nő gyakorlolja az önvizsgálatot és kevesen járnak harmincöt éves kor felett éves szűrésekre. A mellrák is egyebként korán felismerve jól kezelhető, gyógyítható.

Az ALCL immunrendszeri betegség is korán felismerve jól gyógyíható. Lefolyása sokkal-sokkal kedvezőbb, mint a mellráké. Az éves kontrollok alkalmával pácienseinket erre a Magyarországon még elő nem fordult betegségre is vizsgáljuk, ezért is fontos évente eljönni hozzánk.

plasztikai sebész