Mell implantátum oldalra csúszás, éles nyilalló fájdalom, érzékelés hiány

2020-02-17

Kedves Dr. Pataky Gergely, A várakozási idő a teljes fájdalom mentes gyógyulásra már 10. hónap. Ennyi idő alatt teljes mértékben érezhető a két oldal közötti különbség. Az egyik oldal teljesen panasz mentes és szép, a másik oldal vízszintes irányú csúszkàlàsa az alvàs pihenés minőségét is rontja. A mellbimbó túl érzékenységre, napközben, kismamák által használt bimbó védőt kell használni, és zuhanyozás közben is túl érzékeny,szinte már fájdalmas. A felismerés, hogy nincs rendben az egyik oldal akkor lett világosabb, mikor a másik oldal teljes mértékben tünet mentessé vált. Persze az egyik oldal jobban fáj, ezzel a tanáccsal is ellàttak, viszont az az oldal első perctől kezdve jobban fáj. 285 ml ' nem nagy' implantátum esetén is gondolom van erre megoldás, hogy a helyén maradjon az implantátum? Ha az orvosom ezt a korrekciót nem vállalja, fordulhatok más doktorhoz is? Jeleztem a panaszom, korábban is az orvosnál, konzultáció alkalmával, a legutolsó alkalommal a nem tudom, és a lehet a borda ív hajlàsi íve miatti vízszintes csúszás mértéke nagyobb mint a másik oldalon, érzet különbség sem győzött meg. Nincs ilyen szintű gerinc ferdülésem ami a borda íveket is befolyásolja. Feltevés ha ezt lehet korrigálni a mell csúszás mértéke, a golyó érzést megszüntetése és érzete az implantátum helyén maradása lenne a célom. Szép termesztés hatású lett a mell formája, és különbség nem látszik kívülről. A munka, utazás, normál életvitel közben egyre többet igazgatott melltartó, mert fáj, éles nyilalló fájdalom, csúszkàl, kellemetlen 10 hónap alatt kicsit elfàrasztott már lelkileg is. Előre is köszönöm és várom válaszát. Üdvözlettel, Katalin

Kedves Katalin!

Sajnáljuk, hogy más intézményben végezett műtétje után ennyi idővel még mindig fennállnak leírt problémái. Ezekre ennyi idővel a műtét után mindenképpen gyógyírt kell keresni.

A leírásából arra lehet következtetni, hogy az érintett oldalon egyéni anatómiai adottságból vagy műtét technikai okokból kifolyólag nagyobb, az implantátumot befogadására szolgáló üreg került kialakításra, és így az implantátumnak nagyobb holtjátéka van, ezért a jelzett vízszintes irányú elmozdulás. A nagyobb holtjáték az implantátum és a körülötte kialakult kötőszövetes tok körüli nagyobb, intenzívebb súrlódást és bőségesebb, úgynevezett szinoviális (savós) folyadék kialakulását vonhatja maga után. Ez nagyobb gyulladással is járhat, de önmagában nem ez lehet ekkora fájdalom oka.

A fájdalom mellett Ön említi a bimbó fokozott érzékenységét, mely arra utal, hogy a bimbót ellátó, a mellkas oldaláról jövő ideg valamilyen nyomás vagy irritáció alatt van. Ennek oka lehet az ideg rendellenes anatómiai lefutása, elhelyezkedésének a normálistól eltérő variációja, vagy akár műtét technikai oka is, amennyiben oldalt túl szélesen került kialakításra az implantátum tokja. Ez még kis implantátumnál is előfordulhat, amennyiben téraránytalanság van az implantátum és a számára készített hely között. Amennyiben ez az ideg irritáció alatt van, úgy ezt az hiperszenzibilizált (érzékenyített) „fájdalomérző kört” meg lehet szüntetni adott esetben egy 24 óráig ható helyi érzéstelenítő ideg mellé adásával (pl. Naropin), és így az a „visszatérő inger”, ami a fájdalmat generálja, megszűnhet. Amennyiben ez a fájdalomcsillapítási kísérlet nem jár sikerrel, akkor műtétileg is elképzelhető, hogy megszüntethető a fájdalom, azonban mindig mérlegelni kell, hogy milyen mértékű fájdalomra milyen műtétet javaslunk, hiszen egy ilyen műtét szintén hordozhat szövődmény lehetőséget is. Amennyiben ezek a fájdalmak napi rendszerességgel jelen vannak és elviselhetetlenek, akkor az ideg feltárását és a nyomás, vagy húzás alól való mentesítését el lehet érni óvatosan egy ún. tokfelszabadítással. Például, ha a a tok szélére kívülről ránőtt az ideg, arról el lehet távolítani és az ideget másik helyre lehet helyezni (transzponálni) esetleg egyéb szövetekkel, kötőszövettel vagy izomszövettel kipárnázottan. Az implantátum oldal irányú elcsúszását – és a következményes idegkompresszióból eredő fájdalomérzetet – akadályozhatja egy tokfelszabadítás után végzett oldalsó tokszűkítés is, amely az implantátum középen való maradását hivatott elérni.

Az ön esetében elképzelhető, hogy szükséges lesz implantátumcsere is. Fontos ekkor még annak az ismerete is, hogy Önnél izom alá vagy izom fölé lett-e helyezve az implantátum, amely az Ön kérdéséből nem derül ki. Legnagyobb valószínűséggel a dual-plane technikát alkalmazta orvosa, amely esetében félig-háromnegyedig izom alatt van a 300 cc-nél kisebb implantátum.

Ha implantátumcserét, méretváltást, formaváltást alkalmazunk, akkor alkalmazhatunk felületváltást is.

Ez esetben pl. a polyurethan bevonatú implantátum választása mellett azt javasoljuk, hogy pozícióváltás is történjen:

1. Ha és amennyiben az implantátum mirigy alatt volt, pozicionáljuk át izom alá
  2. Ha és amennyiben az implantátum izom alatt volt, pozicionáljuk át jobban izom alá úgy, hogy az izmot (ultrahangos szikével, szövetkímélően) jobban újrafelszabadítjuk.
  3. Esetleg ha az implantátum izom alatt volt, pozicionáljuk át mirigy alá, ha így kedvezőbb helyzet érhető el (ennek kifejtése nem e kérdés tárgya)
  4. A tok hátsó fala alatt (amennyiben mirigy alatt volt és nem szeretnénk izom alá helyezni),
  5. vagy a tok első fala előtt (amennyiben izom alatt volt és nem szeretnénk mirigy alá helyezni) kerüljön kialakításra egy új üreg, amelyben adott esetben egy poliurethan bevonatú implantátum könnyedén kitapad és jóval kevésbé fog oldalirányú mozgást mutatni, mint egy texturált, mikrotexturált vagy közepesen texturált implantátum.

Mindezek előtt érdemes még megemlíteni, hogy számos oka lehet a leírt panaszoknak, azonban az mindenképpen orvosolandó, hogy ha napi rendszerességgel problémát, fájdalmat jelez és ilyen mértékű különbség van a két melle között. Egy korrekciós, másodlagos optimalizációs műtétet mindenképpen mérlegelni kell, mert minden műtétnek vannak szövődményi lehetőségei. Hasonló esetben, ennyi idő után valószínűleg mi a saját pácienseink esetében javasolnánk a kérdéses mell feltárását és a fentiek elvégzését.

Javasoljuk, hogy annak feltérképezésére, mi lehet az alapprobléma és mi a teendő, keresse fel plasztikai sebészét és együtt döntsenek. Ő összetetten átlátja az egész kórlefolyást, így a legjobb döntést tudják meghozni. Nagy valószínűséggel egy MRI vizsgálat is támpontokat adhat orvosának. Ha korábbi orvosával való jó kapcsolattartás nem kivitelezhető, próbáljon ajánlások vagy az internet segítségével új plasztikai sebészt találni. (Adott esetben mi is próbálunk segíteni.)

A mellplasztikai beavatkozásokról részletes információt talál a drpataki.hu/mellplasztikainfo oldalunkon.