vissza a bejegyzésekhez

Gyakran ismételt kérdések és válaszok a mellplasztikáról

Cikkek 2018. február 17.

Néhány kérdés a mellplasztikával kapcsolatban, amelyeket gyakran feltesznek a páciensek Pataki doktornak… és a rájuk adott részletes válasz!

– Most akkor anatómiai, azaz csepp alakú vagy kerek implantátum javasolt?

– Ez egyéntől függ. Általában 3,5 cm-es mellszövet vastagság alatt (két ujj közé fogjuk a mellünk külső alsó negyedének bőrét) mindenképpen jobb választás az anatómiás, azaz csepp alakú implantátum, mert természetesebb eredményt ad, és jobban idomul a szövetekhez.

Amennyiben a mellszöveti vastagság ezt lehetővé teszi, és kevésbé természetes, de látványos kontúrú, fent jelentősen domború melleket szeretne páciensünk, gyakran a kerek implantátum mellett döntünk. A konzultáción mindíg közösen döntjük el a pácienssel a formát. Több száz opció létezik. (Cikkünk: Melyik mellimplantátum jobb? A kerek vagy a csepp formájú?)

– Tudom, hogy 6 hét a gyógyulás, ameddig kell viselni a speciális melltartót, és csak jóval ezután, fokozatosan lehet visszatérni a mozgáshoz. Ez kb. mennyi idő? 6 hét után esetleg lábra el lehet kezdeni edzeni? Pl. olyan gyakorlatokat, amikor ülök, és lábbal emelem fel a súlyokat?

– A gyógyulás általában rövidebb! Edzeni a gyógyulási állapottól függően már 4 héttel a műtét után lehet, csökkentett erősséggel, és a mell-váll régió kivételével. Gyakran már 4 hetesen engedem (2 sportmelltartóban) futni a pácienst.

– A speciális melltartóból lehetne, hogy kettőt kapjak/vegyek? Mivel állandóan viselnem kell, néha ki kellene mosnom, és akkor tudnám váltogatni őket.

– Természetesen, mi is így szoktuk javasolni. Egy melltartó árát tartalmazza a műtéti díj, azon felül is érdemes még egyet vásárolni. Valaki évekig hordja a speciális tervezésű melltartóinkat. (Cikkünk: Így segít a melltartó a tökéletes dekoltázs megőrzésében)

– A speciális melltartó hogy néz ki? Mennyire jön fel a nyaki részen? 2 hétig leszek otthon, és ugyan nagyrészt pihenéssel szeretném tölteni, de nagyszülőket és barátokat megyek majd látogatni. Milyen pulóvert érdemes hazahoznom? Általában V-nyakú kötött pulcsikat hordok, de ha a melltartó azok alól kilátszana, akkor inkább kapucnis vagy bővebb darabokat hozok magammal.

– A melltartó viszonylag nagy kiterjedésű, oldalán és a mell alatt megerősített szabású, a mellet stabilizáló ún. gyógymelltartó. Normális méretű, megerősített kosárral rendelkezik, a dekoltázsra nem terjed rá. A leszorító pántot azonban a dekoltázson vezetjük keresztbe. Ennek viselése az első két hétben a legfontosabb, de nem szükséges állandóan – a második héten rövid időkre le lehet venni. E mellett Pataki doktor sokszor alkalmaz úgynevezett “tapinget”, mely enyhén a bőrre tapadó speciális  ragtapasz csíkokat jelent, melyek az alatta lévő szövetek gyógyulásában segítenek. Ez kilátszódhat a dekoltázsból.

– A későbbiekben, de még a gyógyulási szempontból legfontosabb hat hétben esküvőre vagyunk hivatalosak, és utána nyaralni is szeretnénk a tengerparton. Ugye, ezeknek nincs akadálya?

– Nincs. Az orvosi javaslatok betartása mellett bármilyen tevékenységet lehet végezni (megjelenés, tárgyalás, utazás). 6 hét múlva rövid időre sós vízbe lehet merülni, de a napfény nem érheti a hegeket. Természetesen érdemes ezeket előre egyeztetni és átgondolni.

Kiemelten ajánlott, részletes írásunk (fotókkal): Mellnagyobbítás előtt és után

– Tudom, hogy szoláriumot elvileg nem szabad használni, viszont nyár elején használhatom úgy, hogy a mellkasomat letakarom?

– Igen. A legfontosabb a hegek letakarása. A mellet az első 4-6 hétben nem szabad kontakt vagy sugárzó melegnek kitenni. A hegeket 6-12 hónapig javasolt extrém melegtől (a szauna kivétel) és napfénytől, UV-sugárzástól védeni. Ez lehet ragasztás vagy valamilyen ruhaneművel való letakarás.

– Mivel a férjemen (és Önökön) kívül nem szeretném, ha más is tudna a műtétről, megoldható, hogy munkahelyemre fogorvosi (vagy bármilyen más) igazolást adjanak?

– A zárójelentésen minden általunk elvégzett műtét szerepel. Az általunk kiaható ellátásról szóló általános igazolás azonban egy általános orvosi igazolás is egyben, amin NEM szerepel az orvosi beavatkozás részletezve.

– Hány órás a műtét?

– A mellnagyobbítás 1-1,5 órás műtét. A mellfelvarrás 1,5 és 2,5 óra közötti időtartamú, míg a mellkisebbítés ennél fél-egy órával hosszabb, amit nagyon sok minden befolyásol. Átlagban 3 órás hosszal lehet számolni. A mellnagyobbítással kombinált mellfelvarrás 4 órásra is nyúlhat.

– A műtét utáni ébredést követően fel lehet kelni az ágyból? Pl. Wc-re menni, kicsit sétálgatni?

– Igen, de csak segítséggel, kísérettel, amit előtte az ápolóval egyeztetni kell, mert ilyenkor több páciensre figyelnek. Nagy valószínűséggel 5-15 percen belül bármit megoldanak, bármiben segítenek. Természetesen vigyázni kell, hogy a karjait óvatosan mozgassa. Hosszabb műtét után katétert kaphat, melyet a műtét után több órával távolítunk el, addig nem javasolt az ágyból felkelni, de a végtagokat mozgatni lehet.

– A háton alvásra érdemes esetleg már most elkezdenem valahogy rászoktatni magam? Sajnos nagyon hason alvós vagyok, és kicsit aggódom, hogy még ha háton is alszom el, utána éjszaka, alvás közben esetleg reflexből átfordulok a hasamra.. Ha ilyen történik, annak mi lehet a következménye?

– Nem valószínű, hogy rá tudná szoktatni magát, de próbálja meg. Javasolt inkább párnákkal, plédekkel felkészülni a forgás megakadályozására, vagy oldalfekvésnél a mellek megtámasztására. Volt már páciens, aki speciális, „két lyukas” fekhelyet szerkesztett magának párnákból, plédekből. Hátránya nem volt, de ez egyedi eset.

– Természetes alapú altatót esetleg szedhetek majd a műtét utáni pár hétben?

– Igen, de csak ha szükséges.

– A műtét utáni gyógyulás nagy fájdalmakkal jár? Ha igen, ez esetben szedhető fájdalomcsillapító?

– Nem jár nagy fájdalmakkal. Bár ez függ az egyéni fájdalomtűrő (igazából fájdalom-feldolgozó) képességtől. A fiatalok sokkal érzékenyebbek a fájdalomra. A műtét előtt, során és közvetlenül utána is többféle hatásmechanizmuson ható fájdalomcsillapítóval látjuk el tabletta és infúzió formájában. A műtétet követően nagyon ritkán jelentkezik nehezen viselhető fájdalom. Inkább feszülés jelentkezik.

A tünetek csillapítására fel vagyunk készülve, és műtét után recepttel látjuk el pácienseinket, amik közt a zárójelentésen található javaslatoknak megfelelően több különböző típusú fájdalomcsillapító is kiváltható, és ezekkel – akár egyedül is – csillapíthatók ezek a típusú műtét utáni fájdalmak. Nem szteroid típusú fájdalomcsillapító mellett (Diclofenac: Voltaren vagy Cataflam), enyhe ópiát tartalmú fájdalomcsillapítót is (Tramadol) kap a páciens, illetve izomlazító tablettát is.

– Olvastam, hogy műtét előtt el kell távolítani a piercinget. Nekem van kettő bőr alá ültetett: egy a jobb fülem mögött, egy pedig a jobb lapockámon. Ezeknek a tetejét nyilván ki tudom csavarni, de a bőr alatti részhez nem férek hozzá. Ez nem fog gondot okozni?

– A bőr alatti rész – amennyiben nem ér ki a bőr felszínére – nem okoz gondot. Amennyiben mégis kételyek merülnek fel, jelezze ezt közvetlenül a műtét előtt a műtős asszisztensnek (is), és vastag ragasztócsíkkal leragasztjuk.

– Hány órakor lesz a műtét?

– Nagy valószínűséggel reggel 8:30-tól, de ezt garantálni nem áll módunkban. A műtét előtti napokban már nagy biztonsággal meg tudjuk jósolni pácienseink sorrendjét. A műtéti program alakulásától függően a délelőtt folyamán bármikor kezdődhet a műtét klinikánkon.

– Kapok e nyugtatót a műtét előtt? Izgulós típus vagyok.

– Adott esetben a páciens műtét előtti felkészítése szükséges így rutinszerűen kapnak pácienseink enyhe nyugtatót, vagy hosszabb műtét (pl. mellbe történő sajátzsír-visszatöltéshez is szükséges zsírleszívás) esetén infúziós előkészítést. Amennyiben nagyon izgulós típus, kérjük jelezze, és otthonra is tudunk a műtét előtti éjszakára enyhe nyugtatót javasolni.

– Pontosan mik azok a vizsgálatok, melyek azok a leletek, amiket előtte be kell szereznem? Elég, ha ezeket az adott napon hozom magammal, vagy előre küldjem el őket e-mailben?

– Szükséges vizsgálatokat mind mondjuk és szervezzük Önnek. Vérvétel szükséges. (Teljes vérkép, laborkémia: ionok (Na, K), CRP (gyulladásos érték), GOT (AST), GPT (ALT), KN (urea), Cr (creatinin), véralvadás (INR)). Speciális vizsgálatok is kellhetnek, pl. vércsoport vizsgálat és ellenanyagszűrés és pl. korábbi pajzsmirigy működési zavar esetén:  TSH vizsgálat szükséges (pajzsmirigy hormon).

A műtét előtt 2 hónappal fellépett húgyúti fertőzés, vagy visszatérő húgyúti fertőzések esetén a hölgyeknél teljes vizelet vizsgálat üledékkel. Mell ultrahang, (30-35 év feltt mammographia is javasolt), EKG 12 elvezetéses (a kórházban készül). Mellkasröntgen szükséges 50 éves kor felett. Amennyiben nem volt semmilyen tüdőbetegsége, problémája – ideértve a tüdőgyulladást, gyakori köhögést, mellkasi fájdalmakat, vagy tüdő betegségeket a szülőknél – akkor 50 év alatt nem szükséges mellkas RTG.

– Kontrollra vissza kell majd jönnöm a későbbiekben? Lehet-e ezen módosítani?

– A kontrollokat, illetve a varratszedéseket a plasztikai sebészetünk páciensei esetében az alábbiak szerint javasoljuk és vállaljuk: 4., 7., 14., 28. nap (varratszedés), 3, 6, 12 hónap. Ezektől el lehet térni, amennyiben úgy látjuk jónak. Időben nem nagyon eltérő időpont választandó amennyiben Önnek nem megfelelő az időpont.

– Miért szükséges ennyi kontroll? Úgy hallottam, hogy nem mindenhol kontrollálnak ennyire sűrűn.

– Az Ön érdekében van szükség Pataki doktor által alkalmazott protokollra. A problémák (szövődmények) elkerülését leginkább a javaslatok őszinte betartása szolgálja, a kontrollok a sebek és a végeredmény szempontjából fontosak, és a páciensek megnyugtatásában játszanak szerepet – mégpedig a műtétek után észlelhető, sokszor furcsa, testi tünetek, eltérések miatt, amik azonban hamar el is múlnak.

– Mit jelent a doktor úr által alkalmazott multiplane technika?

– A multiplane technika nagyon hasonló mellnagyobbítási technika, mint a dual plane, mely során az implantátum túlnyomórészt izom alá, kisebb részt a mellállomány alá kerül közvetlenül. A mellet az anatómiai sajátosságok figyelembevételével belül több síkban alakítjuk és újraformáljuk (multiplane reshaping). Szövetmanipulációt végzünk, mely során az izomzatot oldalt (kívül és belül) csak elvékonyítjuk, de nem vágjuk teljesen át. A szélesebb izompilléreken a mirigyállományt speciális szövetkímélő formában választjuk le, és helyezzük a mellkasi izomzathoz képest optimális helyzetbe (feljebb vagy/és középre).

A multiplane technika előnyei: alacsonyabb az implantátum elmozdulásának és az implantátum láthatóvá válásának kockázata – főként a vékonyabb, kis mellekkel rendelkező nőknél. A mell alakja hosszabb ideig stabil marad. Alacsonyabb a tokzsugorodás előfordulási gyakorisága. A mellultrahangot vagy mammográfiát kevésbé zavarja, megkönnyíti.