vissza a műtétek,kezelések oldalra

Csukló-alagút (Carpal tunnel) szindróma

Mit jelent a kifejezés?

A carpal tunnel szindroma – vagy carpalis alagút, csuklóalagút szindróma – idegleszorítás a csukló területén. A csukló szintjében van egy tér, az ún. carpalis alagút vagy csatorna, melyben a medianus ideg és kilenc ín fut az alkarról a kézre.

Carpalis alagút szindróma akkor keletkezik, mikor a nyomás a csatornán belül valamilyen gyulladásos vagy térszűkítő folyamat következtében megemelkedik, s ez az idegre nyomást gyakorol. Amikor a nyomás eléri azt a szintet, mely az ideg működését befolyásolja, zsibbadás, fájdalom jelentkezhet a kézben és az ujjakban, súlyosabb esetben a hüvelykpárna izomzatának gyengülése, sorvadása is bekövetkezhet.

Mi okozza?

Az ideg körüli nyomás számos módon emelkedhet. Leggyakrabban a körülvevő inak duzzanata, gyulladása okozhat nyomásemelkedést a csatornában.

A kéz ismétlődő mozdulatok miatti túlterhelése, bizonyos sportágakban a csukló tartós túlnyújtása, nyomása (pl. kerékpározás) okozhat carpalis alagút szindrómát. Csonttörések, csuklótáji ficamok és ízületi gyulladás szűkíthetik a csatornát.

Ödémahajlam (pl. terhesség) a folyadékvisszatartás miatt a csatornán belül duzzanatot okozhat és előidézheti a jellemző tüneteket. Szisztémás betegségek, pl. hypothireosis (a pajzsmirigy működési zavara), rheumatoid arthritis, diabétesz szintén társulhatnak csuklóalagút szindrómával.

Tünetek, jelek

A carpalis alagút szindróma tünetei általában zsibbadásfájdalom vagy e kettő kombinációja egyik vagy mindkét kézen. A zsibbadás elsősorban a hüvelyk, mutató, középső és ritkábban a gyűrűsujjban jelentkezik.

A panaszok éjszaka is fennállhatnak, de gyakran csak nappal jelentkeznek, bizonyos tevékenység végzése során (pl. autóvezetés, újságolvasás, kerékpározás). A páciens gyakran észleli, hogy fogóereje csökkent, gyakran kiejti a tárgyakat a kezéből. Súlyosabb esetekben a hüvelykujjpárna izmai elsorvadnak, továbbá az érzékelés az ujjak végén teljesen megszűnik, amely a kéz sérülékenységéhez vezethet.

Diagnózis

Idegvezetési sebesség vizsgálat, EMG vizsgálat megerősítheti a csukóalagút szindróma diagnózisát és kizárhatja a más helyen létrejövő leszorítás lehetőségét (pl. váll, könyök szintjében). Nyaki gerinc röntgen vizsgálat a gerinc magasságában lévő leszorítást mutathatja.

Fontos a kéz előző terhelésének, mindennapi használatának és megelőző sérüléseinek ismerete. A röntgen vizsgálat a tünetek hátterében lévő esetleges arthritis kimutatására, törések kizárására alkalmas. A vérvizsgálat szisztémás betegségek gyanúja esetén javasolt.

Kezelés

A tünetek spontán javulása olykor műtét nélkül is előfordul. A kéz tehermentesítése, a csukló nyújtott helyzetű éjszakai sínezése csökkentheti a csatornán belüli duzzanatot, több helyet hagyva az idegnek. Gyulladáscsökkentő gyógyszerek szedése, vagy a carpalis csatornába juttatott gyógyszerek szintén a csatornán belüli duzzanatot mérséklik.

Súlyosabb vagy nem javuló tünetek esetén sebészileg kell a csatornát felszabadítani. Az idegre gyakorolt nyomást a csatorna tetejét alkotó tenyéri szalag átvágásával érjük el. A bőrmetszés kiterjedése különböző lehet, de a cél azonos: felszabadítani, megnagyobbítani a csatornát és csökkenteni az idegre ható nyomást. A műtét kiegészítéseként az inakat körülvevő gyulladásos szövetszaporulatot is eltávolítják.

A műtét után a bőrmetszés körüli hegérzékenység néhány hétig, esetleg hónapig fennállhat. A zsibbadás és fájdalom egyénenként különböző gyorsasággal múlhat el. A szorító erő visszatérése, a kéz eredeti aktivitásának helyreállása akár hónapokat is igénybe vehet.

A plasztikai sebész válaszol

Üdvözlöm Dr. Úr!Köszönöm gyors válaszát.Fogok kérni egy időpontot Önhöz,hogy megvizsgálhasson.Még annyi kérdésem lenne,hogy akkor azért fáj műtét óta,mert nem szabadították fel megfelelően az idegszálat a könyökömben?A műtét óta a nyakamig kisugárzik a hónaljon keresztül a fájdalom.Ez is attól lehet?Mehet felfele a fájdalom?Köszönöm válaszait!Úgy érzem nemsokára találkozunk.Minden jót Önnek!

Tovább a válaszhoz 2011-11-26

Üdvözlöm Dr.Úr!Én vagyok az a hölgy aki azt kérdezte Öntől,hogy vállal-e cubitalis alagút szindróma műtétet is a karfájdalmam miatt.Ma kaptam meg az ENG vizsgálat eredményét ezért szeretném Önnek leírni.3 eredmény lett rossz azt mondják,de mit jelent ez tudna segíteni? 1. Nerve:Ulnar Note:A DL, ampl.fiziol.Az Erb-ponton történt ingerléskor jelentős ampl.redukcio látható.A MCV az Erb-pont hónalj szakaszon csökkent, dist.-abban fiziol. 2. Nerve:Ulnar Note:A SCV az Erb-hónalj szakaszon csökkent,distalisabban fiziol. 3. Nerve:Brachial Plex Note:Fiziol latenciák.A lelet a jobb n ulnaris prox. szakasznak laesiojára utal. Várom válaszát amit előre is köszönök!Minden jót!

Tovább a válaszhoz 2011-11-25

Üdvözlöm Dr.Úr! Már váltottunk e-mailt,de skyp-on is szerettem volna beszélni Önnel amire sajnos nincs lehetőség,mert gondolom elfoglalt.Azt szeretném kérdezni,hogy Ön elvállal-e cubitalis alagút szindróma műtétet és milyen árban lenne?Már volt egy műtétem,de sajnos félre sikerült.Nem lett megfelelően felszabadítva az idegszál.Sajnos a karjaim már nagyon fájnak a nap 24 órájában és alig tudom mozgatni őket, ami zsibbadással jár.Semmi fájdalomcsillapító nem használ rá és semmi krém.Várom válaszát amit előre is köszönök.Minden jót Önnek!

Tovább a válaszhoz 2011-11-25