vissza a bejegyzésekhez

Plasztikai sebészek eltávolították és helyreállították Angelina Jolie melleit!

Kommentárok 2013. május 16.

„Amikor szembesültem a tényekkel, úgy döntöttem, felelősséget vállalok, és minimalizálom a kockázatot. Elhatároztam, hogy megelőző dupla masztektómiát csináltatok. Az igazság az, hogy én is hordozom a BRCA1 nevű, hibás gént, amely jelentősen növeli a mellrák és a petefészekrák kialakulásának kockázatát.” – írta Angelina Jolie a The New York Times magazinban megjelent cikkében, melyben sokkoló bejelentését tette.

Dr. Pataki Gergely így kommentálja a hírt: “Én megértem a színésznő sokak számára szokatlan döntését. A genetikai fogékonyság vizsgálatával foglalkozó orvosoknak és nekünk, plasztikai sebészeknek folyamatosan követnünk kell a kutatómunka eredményeit, hogy döntési lehetőségeket és optimális ellátást tudjunk biztosítani pácienseink számára. Egy ilyen ritka, mutáns gén megléte 65%-ra (egyes tanulmányok szerint 80% fölé) növeli a mellrák kockázatát. A kutatásoknak köszönhetően ma már a páciens választhatja a preventív mellszövet eltávolítást, a teljes bőrfelület és bimbómegtartással. Ezt követően együlésben/vagy második lépcsőben plasztikai sebészeti módszerekkel helyreállítható a mell, mely szép és adott esetben az eredetitől alig megkülönböztethető. A műtéttel a nagyarányú kockázatot 5%-alá lehet csökkenteni. A szakma prevenciónak tartja ezt az eljárást. Természetesen ma még nem lehet -és nem is kell- minden lehetséges betegséget előre kiszűrni, de a mellrák sajnos óriási területet bitorol a daganatos betegségek tárházában, ahogy Magyarországon is nagyon magas számú a mellrákos megbetegedés. Úgy gondolom nagyon fontos, hogy egy ilyen esetben – amikor is a családot egy nagy kockázatot jelentő gén terheli- van választás. Bár hazánkban ez nem bevett gyakorlat, de bizonyos esetekben dönthet és dönt a páciens a műtét mellett, ha rendelkezik ezzel a markáns genetikai háttérrel. Valóban tiszteletreméltó, ugyanakkor sokkoló Angelina Jolie döntése. Lesznek, akik elítélik, de lesznek olyanok is, akiknek ez a hír megkönnyíti a döntést, oldja a szégyenérzetet, vagy megfordítja az erről vallott nézeteket, vagy épp a saját mellrák betegséghez való felfogást, hozzáállást. Fontos tudni, hogy az esetek döntő többségében az emlőrák kialakulását nem a szülőktől örökölt hibás BRCA gén okozza. A legtöbb daganat hormonérzékeny. Ezek a daganatok gyógyszeres kezelésével emlőrákosok millióinak életét mentették meg a rák megszüntetésével, vagy újabb emlőrák kialakulásának megakadályozásával. Ez a kezelés a BRCA-mutációt hordozók részére is sikeresen alkalmazható. A betegség korai felismerése a legfontosabb kérdés, mert létezik és életet ment az eredményes gyógykezelés.”

Feliratkozás új bejegyzésekre

Thanks for subscribing!